Jos verkkolisenssiä ei löydy, kannattaa tarkistaa seuraavat asiat.

Ensin asiakaskoneelta:

  • Koneella on oikea osoite palvelimelle (3D-Win valikosta Asetukset / Käyttöoikeus, Palvelin: xx.xx.xx.xx).
  • Koneen nimen sijasta kannattaa etenkin VPN-yhteyksien läpi käyttää IP-osoitetta.
  • Koneen ACC on käynnissä (3D-Win valikosta Ohje / Sentinel hallinta).
  • Koneen verkkoyhteys toimii ja mahdollisesti käytetty VPN on auki.
  • Palvelimeen saadaan yhteys verkossa (ping xx.xx.xx.xx)
  • Palomuuri on auki (portti 1947)
  • ACC:n asetukset:
    • Yhteydet on sallittu (Configuration / Access to Remote License Managers / Allow Access to Remote Licenses).
    • Remote License Search Parameters -kohtaan kannattaa lisätä palvelimen osoite.

Sitten palvelimelta:

  • Palvelin on käynnissä
  • Palvelimelta löytyy tiedosto C:\Program Files (x86)\Common Files\Aladdin Shared\HASP\haspvlib_50126.dll
  • Palvelimen ACC on käynnissä (paikallisesti selaimella http://127.0.0.1:1947/_int_/devices.html)
  • Lisenssi / lukkopalikka on olemassa eli ACC:n Sentinel Keys -sivulla näkyy lisenssi (vendor 50126)
  • Palomuuri on auki (portti 1947)
  • ACC:n asetukset:
    • Yhteydet on sallittu (Configuration / Access from Remote Clients / Allow Access from Remote Clients)

Noista ACC:n asetukset eivät yleensä kesken kaiken muutu eli ovat olennaisia vain ensiasennuksen jälkeen.

Jos käyttäjällä on tarpeeksi oikeuksia, kannattaa myös kokeilla ACC:n päivittämistä uusimaan versioon (löytyy Sentinelin sivuilta https://cpl.thalesgroup.com/software-monetization/sentinel-drivers. Sieltä valitaan ensin Sentinel LDK Runtime & Drivers ja listan kohdasta Sentinel HASP/LDK Windows GUI Run-time Installer ladataan paketti Sentinel_LDK_Run-time_setup.zip, jonka sisältä löytyy ajettava HASPUserSetup.exe. Tässä on sekin etu, että se myös samalla avaa itselleen reiän palomuuriin. Asiakkaan ACC:n versionumeron näkee selaimessa vasemman valikon kohdasta About, esimerkiksi: Run-time Installer 7.92.88459.1.

Lainauksen vianhaku

Jos lainaus ei onnistu, kannattaa tarkistaa seuraavat asiat.

Ensin asiakaskoneelta:

  • Verkkolisenssi yleensä toimii. Tarkistuslista yllä.
  • Palvelimen lisenssi näkyy asiakaskoneella. Lisää palvelimen IP-osoite asetuksiin: Configuration / Access to Remote License Managers / Remote License Search Parameters
  • Lainaus on yleensä sallittu. Lisää asiakaskoneen asetuksiin: Configuration / Detachable Licenses / Enable Detaching of Licenses

Sitten palvelimelta:

  • Lainaus on yleensä sallittu. Lisää palvelimen asetuksiin: Configuration / Detachable Licenses / Enable Detaching of Licenses
  • Lainattavia lisenssejä on jäljellä. Lainattavien lisenssien määrä palvelimella: Configuration / Detachable Licenses / Reserved Licenses

Erikseen vielä tilanne, jossa itse lainaus onnistuu, mutta ei sitten enää toimi verkon ulkopuolella:

  • Käyttäjän profiili on lainatessa eri (verkkoprofiili) kuin käytettäessä (paikallinen profiili). Lainaus voidaan tällöin tehdä offline-tiedostona verkosta irroitettuun koneeseen.

Yleisesti lainauksen onnistuminen kannattaa aina tarkistaa heti irroittamalla kone verkosta.

Selain

3D-Win avaa ACC:n käyttöjärjestelmän oletusselaimella. Kaikki operaatiot eivät välttämättä onnistu vanhemmilla selaimilla (esim. Internet Explorer). Uudemmat (Chrome, Edge, Firefox) toimivat varmemmin.


  • No labels