Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: Published by Scroll Versions from space XDR and version 2024

Table of Contents
stylecircle


3D-Win tukipalvelut

3D-Win ohjelmistoon on saatavilla tukimateriaalia useasta eri lähteestä. Kaikkeen dokumentaatioon pääsee suoraan menukohdasta Ohje, taikka kotisivujemme (www.3d-system3dwin.fi) kautta kautta kohdasta Tuki > Ladattavat tiedostot.Image RemovedTukipalvelut > Tukiportaali ja -materiaalit.

Image Added

Image Added


1.  Ohje eli On-line Help

Ohje toimii hakuteoksena ja soveltuu haluttuun toimintoon tutustumiseen. Lisäksi se on lähdeteos esimerkiksi toiminnon Erikoisasetusten käyttämiseen ja niiden arvojen asettamiseen.  

Kaikista ohjelman toiminnoista löytyy ohjesivu. Voit siirtyä valitun toiminnon ohjesivulle joko dialogin Ohje*-painikkeesta tai suoraan F1 näppäimellä.

Ohjeessa on käytössä hakutoiminto, jolla voit etsiä Ohjeesta tarvitsemaasi tietoa.

Voit myös etsiä sisällön mukaan (F1, Ohje\Sisältö), Ohjeen kohdat on ryhmitelty menukohdittain.

Ohjeen sivulla voi olla suora hyppy Forumille, Wikiin tai sieltä linkki, mistä voit ladata sivulta suoraan lisädokumentaation ja esimerkkiaineistot. Myös aiheisiin liittyvät muut Ohjeen aiheet on pyritty linkittämään kyseiseen sivuun.

Ohje on nykyään HTML-tyyppinen eli se aukeaa ja toimii selaimessasi. Selaimesta löytyy tarvittaessa tulostustoiminnot. Ohje päivittyy aina version päivittyessä.

Voit myös käyttää verkossa olevaa helppiä ja jakaa linkin tietystä ohjeesta halutessasi työkaverille http://www.3d-system.net/help/2023/fin/main.htm 


2.  Dokumentit

Image Added


Dokumentit

käsittävä

käsittää laajan joukon erillisiä ohjeita eri ohjelman osioista. Ne jaetaan ohjelman mukana ja ovat luettavissa ja tulostettavissa PDF-muodossa. Käyttöohjeet ovat kirjoitettu laajempina kokonaisuuksina ohjelman opiskelun tueksi. Osaan liittyy myös harjoitteluaineistot, jotka myös asennetaan ohjelman mukana.

Aloitusohje

Perusohje on tarkoitettu uudelle käyttäjälle helpottamaan ohjelman käyttöönottoa, mutta se on rutinoituneenkin käyttäjän hyvä lukea. Maastomalli ja muut tutustuttavat tarkemmin, vaikka esimerkein, kyseisen ohjelmisto-osan käyttöön. Osa ohjeista on referenssityyppisiä (esimerkiksi ohjelman verkkoasennus).

Myös edellisten käyttäjäpäivien materiaalit ja versioselosteet löytyvät samasta hakemistosta.

Käyttöohjeita päivitetään tarpeen mukaan, 1-2 vuoden välein. Kaikkia pieniä korjauksia ei manuaaleihin tehdä vaan tarkennukset ja muuttuneet tai uudet kohdat voi tarkistaa Ohjeesta. Uusimmat versiot käyttöohjeista ovat saatavilla kotisivuiltamme sekä ohjelman

käyttäjähakemiston Dokumentit-kansiosta

Ohje - Dokumentit toiminnolla.

PDF-dokumentit sijaitsee asennushakemiston (C:\Program Files\3D-system\3D-Win-2023\Document) Document-kansiossa.


3.  Versioseloste

Ohjelman päivityksen yhteydessä tehdään aina versioseloste, johon listataan uusimpaan versioon tulleet toiminnallisuudet ja muutetut asiat. Löytyy 3D-Win Extranetistä Wiki-artikkeleiden alta Ohjelmaversiot Versioselosteita tehdään kaksi kappaletta. PDF-muodossa oleva on tarkoitettu peruskäyttäjälle ja tekstimuotoinen seloste (*txt) on tarkoitettu ohjelmiston tehokäyttäjille sisältäen pienimmätkin tulleet Pääsivun versioselosteseen on pyritty poimimaan uudet toiminnot kuvien kanssa ja yksityiskohtaiseen muutoslistaan listattu kaikki korjaukset ja muutokset.

Kun uusi versio käynnistetään ensimmäisen kerran, se kysyy, halutaanko seloste avata luettavaksi. Jos sillä hetkellä jätät selosteen lukematta, niin siihen kannattaa palata myöhemmin. Sen lukeminen on tärkeää, jotta etenkin muuttuneet asiat tulevat huomatuksi ja ymmärretyksi. Siitä saa myös yleiskatsauksen version uusista, hyödyllisistä ominaisuuksista. PDF-versioselosteet löytyvät Dokumentit-kansiosta, joka sijaitsee käyttäjähakemistossa. Sen voi myös käydä lukemassa nettisivuiltamme https://3d-system.fi/ladattavat-tiedostot/, samasta osoitteesta löydät myös tekstimuotoisen selosteen.


4.  Kotisivut

Osoitteesta www.3d-system3dwin.fi löytyy ohjelman virallinen kotisivu. Sivustolla ilmoitetaan esimerkiksi tulevista koulutuksista, version julkaisuista ja muista ohjelmaan liittyvistä asioista.

TukiTukipalvelut-välilehdeltä löytyvät uusimmat versiot ja uudet dokumentit. Täältä ne voi ladata omaan käyttöön ja jakoon organisaation sisällä. Jos käytössä ei ole uusin versio ohjelmasta on huomattava, että sen mukana tulevat käyttöohjeetkin saattavat olla melko vanhat.

Kotisivuilla on myös ladattavissa apuohjelmia kuten Sentinel-ajurin uusin versio, 3D-View katseluohjelma ja muuta dokumentaatiota asennukseen ja käyttöön.

Uusin ohjelmaversio on saatavilla kotisivujemme kautta. Lataaminen vaatii erilliset asiakastunnukset jotka voi saada olemalla sopimusasiakas tai erikseen tunnuksia teknisestä tuesta pyytämälläei vaadi erillisiä tunnuksia mutta huomioithan että sinulla on vaadittava käyttöoikeus kyseiseen ohjelmaversioon. Emme pääsääntöisesti jakele muuta kuin uusinta versiota ohjelmasta.

Kotisivuilta pääsee suoraan hyppäämään Forumille, Wikiin ja Tukiportaaliin.hyppäämän Asiakas- ja tukiportaaliin https://confluence.novatron.fi/site/3dwin


5.  3D-Forum (Ylläpito on lopetettu, mutta forumin sisältö on toistaiseksi käytettävissä)

Forum on oli ohjelmiston keskustelupalsta . Tämä oli ja myös aikaisemmin ohjelman pääasiallinen lisätukisivu, johon kirjoitimme artikkeleita eri aiheista. Forum on edelleenkin käytössä keskustelukanavana ja pienempien asioiden tiedottamisessa ja opastamisessa. Lisäksi käyttäjät voivat Foorumilla esittää kysymyksiä ja kommentoida kirjoitettuja artikkeleita. Foorumi löytyy kotisivuiltamme ja osoitteesta edelleen osoitteesta http://www.3d-system.net/forum/ sekä Asiakas- ja tukiportaalista on linkki Forumille.

Forum on jaettu päätoimintojen mukaan eri aihealueisiin. Lisäksi käytössä on Haku-toiminto tiedon etsimistä varten.

Forumia voi lukea vapaasti ilman rekisteröintiä, mutta sinne kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Jos haluat automaattisesti seurata Forumilla tapahtuvia asioita, saat seurannan päälle Forumilla olevilla ohjeilla (hakusanalla ”seuranta”).   

Osa Forumilla olevasta tiedosta on vanhentunutta. Tarkista siis aina ohjeen sopivuus käyttämääsi versioon! Joskus viestiketju voi olla pitkäkin, ja se on syytä lukea kokonaan läpi ennen kuin toimii ensimmäisenä kohtana olleen ohjeen mukaan. Uusimmat ohjeet ovat alimmaisena viestiketjussa.


6.  Wiki-artikkelit 3D-Win Extranetissä

Löytyy 3D-Win Extranetin https://confluence.novatron.fi/site/3dwin Wiki-artikkeleista Wiki-

sivusto 

artikkelit

Wiki-artikkeleissa on Wikiin kirjoitamme artikkeleita, joissa on myös laajempia kokonaisuuksia ohjelman käyttöä helpottamaan. Nähtävillä on myös yksittäisten toimintojen kuvauksia, yleensä esimerkkien valossa. Wikin Wiki-artikkelin tarkoitus on täydentää Ohjetta kussakin esitellyssä toiminnossa. Wikiin on lisätty myös hypyt Forumille, Ohjeeseen ja mahdolliseen muuhun aiheeseen liittyvään dokumentaatioon. Löydät kotisivuilta ja osoitteesta http://www.3d-system.net/wiki/.

Esimerkkinä Keilausaineistojen käsittely


7.  Tukiportaali

Tukiportaali on uusin palvelumme tukitoiminnoille ja samalla myös toivoisimme että ensisijainen yhteydenottokanava tukipalveluihin. Portaaliin voit antaa meille tukipyynnön, kehitysidean, yhteydenottopyynnön tai palautteen. Tukipyynnön antaessasi voit seurata sen kehittymistä tukiportaalin kautta ja sieltä lähtee automaattinen kuittaus asiakkaan sähköpostiin, kun tukipyyntöön on vastattu. Samanlainen sähköpostikuittaus lähtee myös kehitysidean lähettäjälle. Yhteydenottopyyntöihin pyrimme vastaamaan 24h aikana ja saadut palautteet käsittelemme kuukausittain erillisessä tukipalveluiden kehityspalaverissa. 

Tukiportaalin löytää 3D-Win ohjelmiston ohjepainikkeen alta, kotisivujemme tukitukipalvelut-välilehdeltä sekä osoitteesta osoitteesta https://jiranovatron-fi.novatronatlassian.finet/pluginsservicedesk/servlet/deskcustomer/portal/5. Tukiportaalin 6 Tukiportaalin käyttö vaatii rekisteröitymisen.Image Removed

Kotisivuilta https://3dwin.fi/tuki/ löytyy ohjevideo rekisteröitymiseen. On hyvin helppo ja nopea, kertaalleen suoritettava toiminto!


Image Added


8.  Puhelin ja sähköposti

Vanha sääntö: jos ei vartissa ratkea, soita tai meilaa.

Puhelintuki on avoinna arkisin klo 8-16. Puhelintuen uusi numero on 03 357 2640. Soittaessasi tukinumeroon, pääset valinnalla 3 3D-Win ohjelmiston tukeen. Samasta tukinumerosta on mahdollista olla yhteydessä koneohjausjärjestelmä-tukeen (valinta 1) ja Manage-tukeen (valinta 2). Asiakaspalvelijan ollessa vapaana vastataan puheluun heti. Mikäli asiakaspalvelijat ovat varattuja, voit jättää 20 sekunnin hälytysajan jälkeen soittopyynnön valinnalla 1, johon vastataan mahdollisimman pian.

Sähköpostiosoite tukiasioissa on 3dwin@novatron.fi Suosittelemme käyttämään yleistä numeroamme 09-2532 4411 tai osoitetta 3dwin@novatron.fi, jolloin asia tulee käsiteltyä nopeimmin. Jos lähetätte viestin suoraan jollekin henkilölle, ei asia välttämättä etene esim. koulutusten tai lomien aikana. Me ohjaamme yleiseen sähköpostiin tulleet viestit eteenpäin oikealle henkilölle. Suoraan henkilölle lähetetyt sähköpostit kannattaa lähettää vain yhdelle vastaanottajalle, ei kaikille, ellei asia koske meitä kaikkia tai ellemme me ole lisänneet muita vastausketjuun. Yleiseen numeroon soitetut puhelut näkyvät kaikilla meillä puhelulokeissamme. Jos emme ehdi vastaamaan puheluunne niin palaamme asiaan heti vapauduttuamme

Suosittelemme kuvaamaan mahdollisimman tarkasti mitä apua tai ohjetta kaipaatte tai missä ongelma esiintyy. Tieto versiosta auttaa usein paikallistamaan mahdollisen ongelman, joten version numero on hyvä mainita viestissä. Lisäksi kaikki asiaan liittyvät tiedostot (aineisto, jolla ongelma esiintyy, kooditiedosto jne) kannattaa liittää mukaan.Vielä… Jos käytössäsi on esimerkiksi gmail osoitteella  hunks1986@gmail.com ja allekirjoituksena Pena ilman puhelinnumeroa ja sukunimeä, niin suosittelemme lisäämään yrityksen ja käyttäjän nimen (vaikka ihan pienellä yläkulmaan vasemmalle 😉 ), jotta näemme kuka ja minkälaisen lisenssin omaava käyttäjä ottaa yhteyttä. Joskus meidän on helpompi ja nopeampi soittaa teille ja selvittää asia tai pyytää tarkennuksia vikakuvauksesta, joten kannattaa lisätä sähköpostiviestiin myös puhelinnumero.

Jos tilanne jää auki tai vielä epäselväksi, toivoisimme, että kuittaatte lopuksi, onko ongelma korjaantunut antamillamme ohjeilla.